Faq

Συχνές ερωτήσεις

Ποιος θα είναι ο σκοπός της Ερευνητικής Εργασίας;
Ο σκοπός της Ερευνητικής Εργασίας (ΕΕ) θα είναι να προσομοιωθεί ένα πρόβλημα φυσικής με ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Ποιό πρόβλημα θα προσομοιώσουμε στον Η/Υ;
Προτείνεται να προσομοιώσουμε το πρόβλημα της ελεύθερης πτώσης. Ένα σώμα αφήνεται να πέσει από ένα ύψος hκαι ζητάμε το χρόνο που χρειάζεται να φτάσει στο έδαφος και την ταχύτητα που έχει. Θα "ξεχάσουμε" εδώ την ύπαρξη του αέρα!

Γιατί να προσομοιώσουμε αυτό το πρόβλημα;
Κατά πρώτον είναι στην ύλη της φυσικής της τάξης μας και κατά δεύτερον είναι αρκετά απλό να το κάνουμε πρόγραμμα σε Η/Υ. Μπορούμε επίσης να το λύσουμε σε διαφορετικά περιβάλλοντα (θάλασσα, ψηλό βουνό, σελήνη). Αν πάμε καλά μπορούμε να φτιάξουμε στη Β' Λυκείου το δικό μας παιχνίδι σε Η/Υ ή κινητό τηλέφωνο!

Πως θα δημιουργήσουμε την προσομοίωση;
Θα χρησιμοποιήσουμε το εργαλείο Scratch (http://scratch.mit.edu/). Είναι ένα εργαλείο στο οποίο ο προγραμματισμός γίνεται με εντολές που μοιάζουν με τα κομμάτια ενός παζλ (blocks). Απλά συνδυάζεις τα κομμάτια και έτσι ελέγχεις κάποια σκίτσα (sprites). Είναι ένας εύκολος δρόμος για να προγραμματίζουμε και να βλέπουμε άμεσα το αποτέλεσμα.

Είναι δύσκολο να προγραμματίσω με το Scratch;
Το περιβάλλον του Scratchείναι γραφικό. Σε ένα τμήμα του παραθύρου δημιουργούνται τα τμήματα του προγράμματος και σε άλλο μέρος βλέπεις άμεσα το αποτέλεσμα. Επίσης μπορείς να σχεδιάσεις νέα σκίτσα.
Επειδή οι εντολές είναι σαν κομμάτια ενός παζλ που συνδυάζονται δεν υπάρχει περίπτωση να κάνεις συντακτικό λάθος. Άρα είναι ευκολότερο από το να γράφεις τις εντολές σαν κείμενο. Όμως πάντα πρέπει να μπορείς να περιγράψεις το πρόβλημα με τη μορφή εντολών (δηλ. να φτιάξεις έναν αλγόριθμο). Κανένα πρόγραμμα δεν μπορεί να σε γλυτώσει από τα λογικά λάθη!!! Η πρόκληση είναι να αφήσεις τη δημιουργικότητά σου ελεύθερη για να δημιουργήσεις τον αλγόριθμο και να λύσεις το πρόβλημα!!!

Τι θα πρέπει να παραδώσουμε στο τέλος;
Τα παραδοτέα μας θα είναι: 1) Το πρόγραμμα Scratch, το οποίο θα το δημοσιεύσουμε στην κοινότητα του Scratch, 2) ένα Wikiόπου θα φαίνεται αναλυτικά η πορεία της εργασίας μας 3) μια μικρή παρουσίαση τύπου powerpoint όπου θα κάνουμε μια περίληψη της εργασίας μας

Τι είναι το Wiki και γιατί να το χρησιμοποήσουμε;
Είναι ένας διαδικτυακός τόπος (website) όπου πολλοί άνθρωποι έχουν δικαίωμα να εργάζονται και να τον τροποποιούν. Υπάρχουν εργαλεία στο διαδίκτυο που δίνουν τη δυνατότητα να δουλεύουν ελεύθερα ομάδες. Δείτε το www.wikispaces.com.

Είναι υποχρέωσή μας να δημοσιεύσουμε στο διαδίκτυο την εργασία μας. Ας εργαστούμε "έξυπνα" και ας ετοιμάζουμε τη δημοσίευση παράλληλα με την ίδια την εργασία ενώ ταυτόχρονα γλυτώνουμε χαρτί και προστατεύουμε το περιβάλλον!

Πως θα δουλέψουμε;
Αρχικά οι επιβλέποντες θα σας πούμε τα βασικά: Τη "φυσική" του προβλήματος, κάποιες βασικές γνώσεις προγραμματισμού και τα βασικά του περιβάλλοντος εργασίας.

Κατόπιν θα σχεδιάσουμε ότι ΑΚΡΙΒΩΣ θα δημιουργήσουμε και θα καταγράψουμε τις απαιτήσεις/προδιαγραφές του τελικού προγράμματος. Κατόπιν θα χωριστούμε σε τέσσερεις ομάδες: Η ομάδες Ι και ΙΙ θα σχεδιάσουν και θα υλοποιήσουν τους αλγόριθμους. Η ομάδα ΙΙΙ θα δουλέψει με τα σκίτσα, η ομάδα ΙV θα αναλάβει την δημιουργία του wikiκαι της τελικής παρουσίασης.

Τι πρέπει να μπορώ να κάνω εγώ για να συμμετέχω;
Για όλες τις ομάδες θα χρειαστούμε άτομα που να διαθέτουν φαντασία, αναλυτικές ικανότητες και πειθαρχία. Δεν χρειάζεται να ξέρετε κάτι ιδιαίτερο αρκεί να έχετε τη διάθεση να μάθετε και να εργαστείτε ΟΜΑΔΙΚΑ. Θα είναι μια απαιτητική εργασία και όλοι θα χρειαστεί να κάνουν αρκετή δουλειά.

Επιπλέον: Για τις ομάδες Ι και ΙΙ θα χρειαστούμε άτομα που να ξέρουν ή να θέλουν να μάθουν να προγραμματίζουν Η/Υ. Οι γνώσεις σας από το μάθημα της πληροφορικής του Γυμνασίου και της γλώσσας Logoθα μας βοηθήσουν πολύ. Για την ομάδα ΙΙΙ θα χρειαστούμε άτομα που να θέλουν να σχεδιάσουν σκίτσα σε Η/Υ. Για την ομάδα IVθα χρειαστούμε άτομα που να ενδιαφέρονται για την δημιουργία και διαχείριση ιστοσελίδων.

Δηλαδή τι εννοούμε όταν λέμε ότι θα χρειαστεί αρκετή φαντασία και δημιουργικότητα;
Το σώμα που θα πέφτει δεν είναι απαραίτητο να είναι μια σφαίρα ή ένα παραλληλόγραμμο….Θα μπορούσε να είναι ένας χαρακτήρας όπως στο παιχνίδι angrybirds. Άρα θα μπορούσαμε να φανταστούμε ένα νέο χαρακτήρα και να τον ονομάσουμε ή να φτιάξουμε ένα νέο angybird.

Τι θα χρειαστούμε ως εργαλεία
Επειδή όλη η εργασία θα είναι σε Η/Υ θα χρειαστούμε τα netbookπου έχετε από την Α' Γυμνασίου, όταν δεν θα έχουμε διαθέσιμο το εργαστήριο του σχολείου. Αν έχετε άλλο laptopκαι έχετε την άδεια των γονέων σας, μπορείτε να το φέρνετε στο σχολείο κατόπιν συνεννόησης με τον διευθυντή και τους επιβλέποντες της ερευνητικής εργασίας.

Θα πάμε κάποια εκπαιδευτική επίσκεψη;
Θα πάμε στο Εργαστήριο Εκπαιδευτικού Υλικού και Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου, όπου θα μας μιλήσουν για την ανάπτυξη λογισμικού. Θα προσπαθήσουμε να οργανώσουμε και μια επίσκεψη σε εταιρεία ανάπτυξης λογισμικού, ανάλογα με την πορεία της εργασίας μας. Επιπλέον θα χρειαστεί να και κάποιες μικρές επισκέψεις σε εργαστήρια πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Πατρών που διαθέτουν διαδραστικό πίνακα προκειμένου.

Τι θα μάθουμε τελικά από αυτή την εργασία;
1) θα κατανοήσουμε σε βάθος την ελεύθερη πτώση
2) θα μάθουμε να προγραμματίζουμε με το Scratch
3) θα μάθουμε τα βασικά για να λύνουμε ένα πρόβλημα με Η/Υ (αριθμητική επίλυση)
4) θα μάθουμε να συνεργαζόμαστε ηλεκτρονικά και να διαχειριζόμαστε wikis

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License